Om os

Om børnehaven:

Eventyrhuset er en kommunal daginstitution beliggende i område Nordvest i Hjørring by.

Hvad kendetegner vores børnehus:

Det at være barn har en værdi i sig selv. Børn skal ikke alene forberedes på at blive voksne, men også støttes og værdsættes i de første år. Dagtilbudslovens § 8, stk. 2

Vi ser børnene ud fra et ressourceorienteret synspunkt og tror på alle børn har ressourcer til at udvikle sig. Vi arbejder ud fra begrebet nærmeste udviklingszone - vi møder det enkelte barn lige præcis hvor det er og vi sammenligner ikke børn. Børn er kompetente og selvstændige. Vi tror på, at børn (og voksne) gør deres bedste, og vi gør os umage for at se den enkeltes ressourcer - også selvom ressourcerne er forskellige for hvert enkelt individ. Børn har brug for omsorg, udfordringer, positive forventninger og tillid. I vores hverdag får børnene lov til at have medbestemmelse på aktiviteter. Fx ved forslag til samling eller ved vi følger børnenes spor. Børnene hjælper med at dække bord og forventes at rydde op efter sig selv. Vi oplever børnene trives ved dagligdags opgaver som de mestrer ud fra deres nærmeste udviklingszone.

Vi tror på børn vokser ved et ansvar der passer til den enkeltes udvikling. Vi italesætter, at alle har et ansvar for vores børnehave er et rart sted at være. Fællesskabet er vigtigt for os og det er vigtigt alle føler sig som en bidragende del af dette.

I børnehaven holder vi en del traditioner i hævd. Vi holder fastelavn med udklædning og tøndeslagning, påske med æggejagt, bedsteforældredag, sommerfest for alle børn med familien, nøgleoverdragelsesfest for Maxibørn, Halloween fest, Luciaoptog, og julen med diverse aktiviteter.

Børnehusets nærmiljø:

Vi ligger på H.C Andersensvej 1 - tæt på Hjørring bjerge og det dejlige naturområde Vester Thirup.

Omkring vores børnehus har vi en stor kuperet legeplads, som vi nyder i al slags vejr. Legepladsen har mange gode små kroge der indbyder til rollelege, en stor sandkasse hvor man kan hygge sig, en høj bakke med rutsjebane på toppen og en masse træer og buske man kan lege i og ved.

Samarbejder:

Vi er en del af Hjørring kommunes musikskole sistema-projekt, hvor de mellemste børnehavebørn har musik lege, mens de ældste også lærer at spille violin. Vi samarbejder også med UCN, hvorfra vi modtager studerende. Vi laver brobygning med især Muldbjergskolen og Højene skole.

Grupper:

Vores hus består af tre grupper:

Klods Hans: Her går den ældste halvdel af børnene. Vi spiser i to forskellige rum, men er ellers sammen i vores aktiviteter.

På Klods Hans går også de kommende skolebørn, som har en ugentlig dag, hvor de er sammen og laver aktiviteter der er forberedende til den kommende skolestart.

Tinsoldaterne: Her går den yngste halvdel af børnene. I denne gruppe starter der løbende nye børn, så i denne gruppe er der meget fokus på en tryg start og genkendelige rutiner.

Tommelise: Tommelise består af 7 børn + 2 indsats pædagoger. For at gå på Tommelise skal man være visiteret til støtte.

Vores Hverdag:

6.30 Vi åbner huset i fællesrummet, hvor der tilbydes morgenmad. Vi fordeler os på stuerne når personalet er mødt frem, senest 7.30.

Fra kl. 7:30: Børnene afleveres børnene på stuerne, og det er også der, at der vinkes farvel. Herefter er alle børn og voksen på stuerne (man må gerne efter aftale være på besøg hos den anden stue).

kl. 8.30: Formiddagsmad og formiddags-samling. Vi snakker om dagens program.

Kl.9:00: Dagens aktiviteter går i gang. En fast dag om ugen har vi Sistema (Hjørring musikskole) og der er også en fast dag om ugen, hvor de kommende skolebørn er sammen.

Kl. 11:15: Vi spiser madpakker på stuerne. Efter middagsmad går vi ud - uanset vejr. Vi er ude indtil min. 13.30. De voksne afholder pauser.

Kl. 13.30: Frugt fra frugt madpakken på stuerne. I sommerhalvåret spiser vi ofte frugt på vores skønne terrasse. Resten af eftermiddagen går med leg.

Kl. 16.30 (16.00 om fredagen): Børnehaven lukker.

Mad og måltider:

Til morgenmad mellem kl. 6.30 og 7.20 serveres havregryn, havrefras eller cornflakes. Dertil økologisk minimælk.

Børnene medbringer selv mad til formiddags, middags og eftermiddagsmad. Der serveres vand til måltiderne.

Fødselsdage:

Vi fejrer barnet på dagen (eller en anden dag hvis man holder fri på sin fødselsdag ) med sang og en gave fra børnehaven. Til uddeling på stuen må man medbringe enten popcorn, figenstænger eller små hariboposer.

Følg os på facebook:  https://www.facebook.com/eventyrhusethjoerring/